New Yorkban múlt héten kezdetét vette az őszi divathét sorozat. A ruhakölteményekben lehet gyönyörködni, vagy éppen "kiakadni" tőlük. Érdekes kicsit más szemszögből is ránézni az eseményre.
Ha szemügyre vesszük a vezető divatmárkákat (itt is) feltűnik, hogy a nagy divatházak élén több a férfi. Sőt, a tervezők között is nagyobb számban vannak jelen. A 2017-es tavaszi/nyári kollekciót nemcsak a közönség soraiból figyelik a Business of Fashion (BoF) magazin szerkesztői. Utánajártak a színfalak mögötti részleteknek is.
Az elkövetkező négy hét alatt több mint 300 divatmárka képviselteti magát, 371 divatterezővel. Ezek közül mindössze 40.2 százalék a nők aránya.
New Yorkban és Londonban zömében fiatal, feltörekvő tervezők mutatkoznak be. Itt a legmagasabb a nők aránya: 47.3 százalék. Párizs és Milánó a tradicionálisabb jellegű, itt a régi nagy nevek vannak jelen zömében, és már kevesebb a női tervező. Párizsban 37 százalék, míg Milánóban annál is kevesebb: 31 százalék.
Ami a vezetőket illeti, a kutatásból kiderült, hogy nem rossz az arány a középvezetők körében. A legmagasabb pozíciókat viszont még mindig a férfiak uralják. (Amivel - véleményem szerint - nincs semmi gond, ha jók a márkával kapcsolatos visszajelzések.)
„Sajnos a nők még mindig kisebbségben vannak. Több divatházat nő hozott létre, de ma már többségükben férfi kreatív vezetők vannak.” - mondta a magazinnak Julie de Libran, a Sonia Rykiel művészeti vezetője.
Mi lehet ennek az oka?
- A BoF kutatása szerint ezen a területen is közrejátszik, az anyaság. A karrier kiteljesedése nagyjából arra az időszakra esik (30-45 év), amikor a nők a családra (is) koncentrálnak.
„A nőknek több szerepkörben is helyt kell állniuk. Neveltem a két lányomat, vezettem a céget, terveztem a ruhákat... Úgy éreztem, semmi másra nem jut időm.” - mondta Vera Wang, világhírű divattervező.
- A másik ok a bátorságban rejlik. Az olyan karakterjegyek, amelyek a felső vezetőket jellemzik - mint pl. dominancia, önbizalom, rizikóvállalás – inkább a férfiakra jellemzőek. A kutatás szerint, mi nők kevésbé vállaljuk a kockázatot, kevesebb merész döntés hozunk, amikor nagy a tét. Arról nem is beszélve, hogy a férfiak fizetésemelést is hangosabban, bátrabban kérnek.
Azért nem olyan rossz a helyzet! A felmérés végkicsengése pozitív. Biztató, hogy - nemtől, kapcsolati rendszertől stb. függetlenül - egyre inkább afelé tartunk, hogy a tehetség és a rátermettség számít a divat világában (is).
(Kép)forrás: www.businessoffashion.com és a www.fashiontimes.com