Mondj nemet az elhízásra!

2017. január 27.

Kevés elhízott embert látok az edzőtermekben. Aki bemerészkedik, rövid idő után feladja (tisztelet a kivételnek!), de a legtöbben el sem kezdik a mozgást. Miért? - merül fel bennem a kérdés.tulsuly-nok.jpg

Lustaság, kudarctól való félelem? Nem érdekli őket a külső? Rendben, ne érdekelje, ezt még elfogadom. Azt viszont nehéz megérteni, hogy az egészségüket miért teszik kockára. Nem ér ennyit az az X-edik darab csoki, chips vagy hamburger!

Képzeljük csak el, milyen jövőt szeretnénk magunknak... Amiben betegen, elkeseredetten vegetálunk, vagy egészségesen és boldogan élünk a családunkkal?

A válasz egyértelmű, igaz?

DE EZÉRT TENNI KELL! 

MOZOGNI és EGÉSZSÉGESEN, valamint MÉRTÉKLETESEN TÁPLÁLKOZNI!

Nevezzük ezt  megelőzésnek, életmódváltásnak, mindegy! 

A lényeg, hogy foglalkozzatok magatokkal MOST, hogy holnap már ne legyen késő!

A "fölösleges háj" nem pusztán esztétikailag lehet zavaró, hanem az enyhébb bőrproblémáktól kezdve a daganatos betegeségekig nagyon sok baj forrássa.

Nézzük, milyen egészségügyi problémákat okozhat az éveken át kialakult túlsúly:

  

1. Szívbetegség

A túlsúly és az elhízás a szív- és érrendszeri betegségek (pl. infarktus) egyik fő kockázati tényezője. Jelentős mértékben megterheli a szívünket, hiszen a nagy testtömeg állandó mozgatásával keményebb munkára kényszerítjük.

2. Magas vérnyomás

Az egyik vezető betegség ma hazánkban. Fő oka a szív- és érrendszeri betegségek. Jó hír, hogy a testsúly csökkenésével látványosan javulnak a vérnyomásértékek is.

iskolaorvos.jpg

3. Inzulinrezisztencia, diabétesz

A túlsúly az elsődleges okozója a kettes típusú cukorbetegségnek és az ezt megelőző állapotnak, az inzulinrezisztenciának. Érdemes tudni a cukorbetegségről, hogy hosszú évek alatt alakul ki, és ha nem járunk rendszeres szűrésre, akkor általában már csak akkor kerül felderítésre, amikor életmódi lépésekkel nem, csak gyógyszeres kezeléssel lehet a betegséget kordában tartani.

4. Daganatos betegségek

Az elhízás kockázati tényezőként kapcsolatba hozható számos daganatos megbetegedéssel – pl. nyelőcsőrák, mellrák, vastag- és végbélrák, hasnyálmirigyrák, epehólyagrák.

5. Meddőség

A kóros elhízás hatással lehet a hormonális rendszer, így a nemi szervek működésére is, fogamzóképes nőknél ez teherbeesési nehézségekhez, akár meddőséghez is vezethet. Nem meddőségi kérdés, de ide kapcsolható, hogy túlsúly esetén a női és a férfi libidó is csökken.

6. Mozgásszervi betegségek

A túlsúly miatt a szervezetre ható fokozott terhelésben sérülnek az ízületek, elsősorban a csípőízületek, a térd, a boka, hiszen rájuk nehezedik a súly, ők felelősek a testtömeg mozgatásáért, szállításáért. Ide tartozik a hát- és gerincfájdalom is, amely a test súlypontjának áthelyeződéséből fakad.

7. Bőrbetegségek

Az egymásra hajló zsírrétegek, szorosan összeérő testrészek (combok, hajlatok stb. állandó dörzsölődése a bőr irritációjához vezet, ami kiváló táptalaj a kórokozók, például, gombák számára.

8. Nehézlégzés, fulladás

A túlsúly miatt nő a hasűri nyomás, ez nehezíti a légzőizmok munkáját, gyakori a légszomj, akár az éjszakai fulladás is. Ez utóbbi ráadásul kialvatlansághoz, alvászavarhoz is vezethet. Hátráltat mindennemű mozgást, aktivitást.

9. Szociális hátrány

Ez elsősorban gyerekkorban figyelhető meg: a kövér gyereket csúfolják, kiközösítik. Felnőtt korban is találunk erre példát, bár itt leginkább már csak a háta mögött beszélik ki. A kiközösítés mellett szintén jellemző, hogy a túlsúlyos ember maga vonul ki a közösségből, nem fogadja el magát, kilóg a közösségből. Párkapcsolatot is nehezebben alakít ki.

szorongas.jpg

10. Pszichés betegségek

Az elszigeteltségből, a közösségből való (önkéntes v. kényszerű) kikerülésből fakadóan pszichés betegségek, akár depresszió is kialakulhat.

 

Biztos vagyok benne, és tapasztalom is, hogy sokan nagyon egészségtudatos életet éltek, ez maradjon így!

Ti pedig, akiken egy kevés, vagy (nagyon) sok túlsúly gyűlt össze, lássatok munkához! Soha nem késő! 

 

 

Bablena Hajnalka

személyi edző és táplálkozási tanácsadó

bablena.hajnalka@gmail.com

 

(Fotók: Pinterest, Ötletforrás: Nosalty)

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitmind.blog.hu/api/trackback/id/tr2712160627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
-->