Hideg van, szaunázzunk!

2017. január 19.

Összefoglaltam nektek, miért is jó, ha szaunázunk - azonkívül, hogy fincsin felmelegszünk._szauna_2.jpg

Egészségünk megőrzésében, erőnlétünk és fittségünk javításában napjaink egyik legkiemelkedőbb eszköze a szauna. Manapság már egyáltalán nem számít elérhetetlennek, a legtöbb fittnesz, wellness- és uszodai szolgáltatások között megtalálható.

Eredetileg mosakodásra találták ki a közép-amerikai indiánok a szaunát, időközben az egészséges életmód és a kikapcsolódás egyik nélkülözhetetlen eszköze lett. Legtöbben a méregtelenítő hatását ismerik, ezen túl viszont számos jótékony hatása van még ami említésre méltó.

Lássuk, milyen folyamatokat indít be a szaunázás az emberi szervezetben:

A rövid ideig alkalmazott, extrém hőnek egyaránt hatása van a szövetekre, az idegrendszerre, de még a hormon háztartásra is - mivel a hőszabályzásnak komoly feladatot ad.

Minden tízfokos hőmérséklet emelkedésnél (a normális szobahőmérséklethez képest) az anyagcsere a duplájára gyorsul. Ezzel együtt gyorsul a sejtek oxigén felvétele, a szervezet ilyenkor elkezd verejtékezni, hogy elkerülje a túlhevülést. 

A vérkeringés fokozódik, az erek kitágulnak, hogy a vérnyomás ne essen le a szív erősebben fog pumpálni. 

Az izmok elernyednek, az elaszticitásuk nő (ezért alkalmas a rövid szauna a szervezet bemelegítésére), az esetleges korábbi sérülések, fájdalmak átmenetileg megszűnnek.
A kötőszövet lazasága szintén nő, emiatt az ízületi mobilitás javul. Az olyan betegségek estében amelyek az ízületi mozgásterjedelem beszűkülésével járnak a szauna terápia hatására javulnak.

sauna.jpg

Összességében a szövetek vérellátottsága javul, mivel amikor a bőr eléri a 42 fokot, akkor a hajszálerekben a keringés már nagyjából ötször olyan gyorsan történik, mint normál szobahőmérsékleten. Sejt szinten gyorsul az oxidáció, vagyis sejt szinten gyorsítottunk az anyagcserén. Ötször olyan gyorsan dolgozzuk ki az anyagcsere melléktermékeit és választjuk ki őket, mint normális esetben.

A szauna hatására egyébként jelentősen tehermentesítve lesznek a vesék is, mivel számos olyan mellékterméket, amik a vizelettel ürülnének ki alapesetben, az most verejtékkel a bőrön át távozik, és ezzel a veséknek kevesebb dolga lesz.

A másik nagyon előnyös tulajdonsága a felesleges víz eltávolítása a szervezetből. Éppen emiatt legyetek óvastosak! Ez akár kiszáradáshoz is vezethet. Egy kiadós 3x15 perces szaunázás után pótolni kell a folyadékot.

 A SZAUNÁZÁS JÓTÉKONY HATÁSAI 

Méregtelenít:

A rendszeres szaunázással a szervezet megszabadul a felhalmozódott méreganyagoktól.  Ezt a folyamatot felgyorsíthatja, illetve még hatékonyabbá teheti azzal, ha a szaunázás közben és után bőséges folyadékot fogyaszt, ezzel is segítve a méreganyagok távozását a szervezetünkből.

Segíthet a fogyásban:

Fokozza az anyagcserét, a hő hatására intenzívebben működnek az energia felhasználó folyamatok, és a fölösleges vizet is kihajtja a szervezetből.

Eredményes a betegségek kezelésében:

Alapvetően a szauna használata lazít, meghűléses betegségek kezelésére kiváló, és nem utolsósorban hatékonyan alkalmazhatjuk allergiás problémák kezelésére, ekcémás bőr állapotának javítására és visszatérő gyulladásos panaszoknál is nagyon hatékony segítség lehet a szauna rendszeres használata.

Szépíti a bőrt:

Látványosan megszépíti a bőrt, az intenzív hőmérsékletváltozások feszesítik a kötőszöveteket, optimalizálja a vízháztartást, kihajtja a méreganyagokat. Segít csökkenteni a narancsbőrt!

sauna_lady.jpg

Erősíti az immunrendszert:

Szauna segít leküzdeni a megfázást, illetve használatával immunrendszerünk megerősödik,  a kórokozók a forró levegő hatására elpusztulnak.

Segít az egészségmegőrzésben:

A szauna használatával fokozódik a szervezet vérellátása, erősödik szervezetünk öngyógyító tevékenysége.

Javíthatja az ízületi panaszokat:

A szaunázás enyhíti az ízületi fájdalmakat, valamint sportolás után ellazítja az izmokat, ezzel elkerülhetjük az izomlázat.

Remek kiegészítője az edzésnek a felsoroltak miatt:

Kéthevítéses technikát alkalmazzuk edzések után (kb. fél-egy óra pihenő elteltével). Kétszer megyünk be a kabinba, és mindkettő után alkalmazunk hűtést. Ezt elsősorban tonizálásra szokták használni.  

Végül, de nem utolsósorban javítja a közérzetet, megnyugtat és kikapcsol.

Szívből ajánlom nektek!

 

 

Bablena Hajnalka

személyi edző és táplálkozási tanácsadó

bablena.hajnalka@gmail.com

 

(Fotók: Pinterest)

 

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitmind.blog.hu/api/trackback/id/tr812139043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
-->