Igyunk sok vizet!

2016. június 09.

A folyadékfogyasztás fontosságát nem lehet eleget hangsúlyozni, hisz ez az egészséges szervezet működésének az egyik alappillére. Nézzünk tíz fontos szempontot a vízzel kapcsolatban, amire érdemes odafigyelni!

viz02.jpg


1. Mennyit igyunk?

Egy átlagos testalkatú felnőtt ember napi 2-3 liter folyadékot veszít izzadáson, légzésen és mozgáson keresztül. Ha ezt nem pótoljuk, testünk kiszárad. Ideális esetben 20 testsúlykilónként 1 liter folyadék fogyasztása lenne megfelelő. Ez a mennyiség megnő 15 tskg/ 1l-re fogyókúra vagy méregtelenítő kúra alatt, illetve testmozgás végzésekor. Ez elsőre soknak tűnhet, de ha valaki elkezd fokozatosan egyre többet inni, szervezete visszanyeri víztartalmát, és már igényelni fogja a több víz fogyasztását!


2. Az alacsony folyadékbevitel hízáshoz vezethet

Ha valaki nem iszik eleget, előbb utóbb bizony fel fog szedni némi felesleget. Ennek egyik oka, hogy már egy enyhe vízhiány is 3%-kal csökkentheti az anyagcserét. A másik ok pedig, hogy a szomjúságot - gyakran tévesen - éhségnek érzékeljük. Vagyis, ha nem iszunk eleget, akkor többet fogunk enni, mint amennyire szükségünk lenne. Ha fogyókúrára szánjuk el magunkat fontos tudni, hogy a zsírégetés során, a zsír elhasználásával az ott tárolt savak és méreganyagok is felszabadulnak, és visszakerülnek a vérkeringésbe. Ilyenkor a szervezetnek jóval több folyadékra van szüksége ahhoz, hogy ezeket a mérgeket kellően felhígítsa és kimossa. Ha a folyadékbevitel nem elegendő, egyrészt kellemetlen méregtelenítési tünetek jelentkezhetnek (fáradtság, fejfájás, szédülés stb.), másrészt a szervezet önvédelmi üzemmódba kapcsol, vagyis a savakat és méreganyagokat ismét zsírba burkolja, hogy azok ne károsíthassák a működését. Ennek eredménye pedig fogyás helyett zsírtárolás, vagyis hízás lesz.

viz-szerepe.jpg

3. Mit igyunk?

Annak, aki rendszeresen ásványvizet fogyaszt, annak ajánlott, hogy időnként - például havonta - váltogassa a típusokat, körültekintően, a csomagoláson feltüntet információkat figyelembe véve.

Az üdítők jelentős része nagyon sok energiát tartalmaz, például 3 dl, vagyis egy pohár, kóla 180 kilokalóriát (kcal). Ez az energiamennyiség mind cukorból származik, nem hordoz semmilyen értékes tápanyagot. Ezért nem érdemes ilyesmit fogyasztani. A rostos üdítők egy része alacsony gyümölcs-, de igen magas cukortartalmú. Itt is érvényes a szabály, olvassuk el a dobozon található feliratokat. Természetesen annál értékesebb egy üdítőital, minél kisebb a hozzáadott cukor, és minél nagyobb a gyümölcstartalma.

Mértékletesség érvényesüljön az alkoholfogyasztásban. Az alkohol fokozza az izzadást, és éppen úgy, mint a koffein, többször annyi vízmennyiséget von ki a szervezetből, mint amennyi a felvett mennyiség volt, és ettől még szomjasabbnak érezzük magunkat.

4. Milyen hőfokú vizet igyunk?

Az ideális hőmérsékletű ital szoba hőmérsékletű, még nyáron, nagy melegben is. A hideg folyadék összehúzza a gyomorban az ereket, lassítja a gyomorműködést.

5. Életkor és a folyadékbevitel

A kor előrehaladtával a szomjúságérzés csökkenhet az agyi szomjúságkeltő központ működésének lassulása miatt, ezért az idősek hajlamosak rá, hogy keveset, kevesebbet igyanak. Nagy melegben emlékeztessük őket a rendszeres folyadék pótlására. Nagyobb odafigyelést igényelnek kánikula esetén a gyermekek is. Folyadékháztartásuk könnyebben felborul, már kisebb folyadékhiányra is érzékenyebben reagálnak, hiszen könnyen belefeledkeznek a játékba, elnyomják a szomjúságérzetet, sokszor eszükbe sem jut az ivás. A meleg ellenére is aktívak, ezzel fokozva az izzadsággal történő folyadékvesztést.

6. Várandósság

A kismamáknál, főleg az utolsó hónapokban, fokozott a vízvisszatartás, ezért fontos figyelemmel kísérni a vízháztartás változásait. Ha a várandós anyukának nincsenek ödémás tünetei (vizesedés főleg a lábon), nem kell a folyadékfogyasztást korlátozni.

7. Koffein tartalmú italok

A koffein tartalmú italok (kávé, energiaitalok) az idegrendszerre hatnak, növelik az ingerlékenységet, éberséget, a koncentrációt, rövid ideig fokozzák a teljesítményt. (Ez utóbbi egyénenként más és más, valaki érzékenyebb, valaki kevésbé a fogyasztására.) Közvetlenül a szívre hatva fokozzák az ingerképzést, szaporább lesz a szívritmus. Nagy melegben a szívfrekvencia eleve magasabb, mint a normál érték, tehát ilyenkor ajánlatos kerülni a koffeintartalmú italokat. Mellékhatásai még a remegés, álmatlanság, idegesség, továbbá a vízhajtó hatás, ami fokozza a dehidratáció veszélyét. Ha valaki mégis úgy dönt, hogy koffeines italt, kávét vesz magához, akkor ügyelnie kell arra, hogy ne legyen kiszáradva, és nagyobb mennyiségű folyadékot igyon, mint egyébként.

coffee-cup-water-glass.jpg

8. Intő jelek

Fejfájás, karikás szemek, petyhüdt bőr, gyengeség, enerváltság, székrekedés, altesti bajok – ezek mögött egy egyszerűen elkerülhető probléma állhat: a vízhiány. Ha kicsit jobban odafigyelnénk arra, hogy elegendő folyadékot fogyasszunk, ezek a kellemetlenségek is megelőzhetők lennének.

9. Vigyázzunk a vesénkre!

Veséink feladata a felesleges folyadék, illetve a méreganyagok kiválasztása a vérből. Létfontosságú szerveink tehát, az egészségüket sokfelől fenyegetheti veszély. Vesekárosodást okozhatnak az anyagcsere-betegségek, például cukorbetegség, a vérzsírszint megemelkedése, a magas vérnyomás, az érrendszeri károsodások és többek között a tartós folyadékhiány is. Megfelelő folyadékbevitellel támogatni tudja a vese működését: a bőséges vízfogyasztás segíti a vesét megtisztítani a szervezetet a sótól, a húgysavtól és a méreganyagoktól, ezáltal csökken a krónikus vesebetegségek kialakulásának esélye.


10.
A víz lételemünk!

A vizet nem véletlenül tekintik az ősi mitológiák az élet alapelemének, teremtő ősanyjának: az emberi szervezet létfontosságú alkotórésze. A vérkeringést fenntartja, gondoskodik a tápanyagok oldásáról, felszívódásáról és szállításáról, a méreg- és salakanyagok kiválasztásáról, kiürítéséről, a bőr rugalmasságáról és hűtéséről, a tüdő párásításáról, mozgásszerveink „olajozottságáról”, sejtjeink, szöveteink felépítéséről. A víz élettani funkcióit felsorolni is nehéz, testünk egészséges működése elképzelhetetlen a kiegyensúlyozott folyadékháztartás nélkül.

Élvezzétek a nyarat! Vigyázzatok magatokra, és igyatok sok vizet!

Bablena Hajnalka

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitmind.blog.hu/api/trackback/id/tr938794308

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
-->