„A sport kitartásra, fegyelemre és következetességre tanít.”

Interjú a FITmind vendégszerzőjével, Bablena Hajnalkával

2015. szeptember 24.

Vannak periódusok az életedben, mikor odafigyelsz arra, mit eszel, rendszeresen jársz edzeni, aztán egyszer csak beköszönt az ellógós időszak; vagy nincs ilyen, mert soha nem is jártál edzeni... Mivel motiváld magad? Miért olyan fontos, hogy a nők súlyzós gyakorlatot (is) végezzenek? Hányszor érdemes hetente mozogni? Mit és mennyit kell enni, hogy fitt és egészséges legyél? Bablena Hajnalka, személyi edző és táplálkozási tanácsadó minden kérdésre válaszol.

hajni_1.jpg

Az utóbbi időben ellógtam az edzéseket. A prioritás mindig más volt: munka, gyerekek. A ruhák egyre jobban szorítanak. Eldöntöttem, itt az ideje összeszedni magam, és edzeni. Ezzel a problémával nem vagyok egyedül. Hajni, kérlek, adj nekünk ötletet, hogyan motiváljuk magunkat?

Először is azt kell megtalálni, hogy mi gátolja az edzeni vágyó személyt abban, hogy ténylegesen elmenjen. A kifogásainkat kell jól megvizsgálni, mert azok mindig vannak. Mindenkinél más, de legtöbbször időhiányra panaszkodnak, hogy közbejött valami, fontosabb volt egy program.

A határidő napló sokat tud segíteni. Döntsük el, melyik napon, mikor edzünk, írjuk be, és aköré gyűljenek a programok. Ezen múlik a legtöbb, el kell dönteni, hogy tenni akarunk magunkért, a testünkért.

Hány és milyen típusú edzés kell a szintentartáshoz egy nőnek?

A tapasztalat azt mutatja, hogy már heti két súlyzós edzéssel is szépen fejlődnek a tanítványaim, tehát a szintentartáshoz, de még a fejlődéshez is elegendő két súlyzós edzés. Ennyit, azt hiszem, mindenkinek össze lehet hozni az egészségéért és fittségéért. Mellette persze megfelelően kell étkezni, és a pihenésre is oda kell figyelni, a 6-8 órás alvás mindenképpen szükséges, valamint a visszatáplálás, és a megfelelő edzésterv. A fogyás már más kérdés. Ebben az esetben, mindezek mellett, elengedhetetlen a kardió edzésforma. A súlyzós edzés híve vagyok, de az egészség szempontjából, a szív- és érrendszer karbantartása végett mindenképpen hasznos, ha mindenki végez valamilyen kardió edzést, ha nem is sokat.

Mi nagyon szeretjük a súlyzóst edzést, a tapasztalat azt mutatja, hogy rendkívül látványos eredményeket hoz. Nem titkolt célunk, hogy népszerűsítsük a nők körében, hisz sokan még mindig tartanak tőle, pedig rendkívül hasznos. Miért, mit ad számunkra, amit semmi más nem tud?

Több szempontból is fontos egy nőnek, főleg az idő előrehaladtával. A csontritkulás gyakori betegség a nők körében, a súlyzós edzés segít a megelőzésben, hisz sűrűbbé teszi a csontot. Erre más sport nem alkalmas. Az évek múlásával elindul az izomleépülés, ez ellen is kiváló. A vázizomzatra rendkívül jó hatással van, segít a helyes testtartásban.

Azt, hogy a zsír és a víz hogyan raktározódik a testünkben, nem befolyásolhatjuk, az genetika. Viszont az izomzat méretével és arányával tudunk játszani. A testképet az izomzat határozza meg, és egy esetleges, nem túl előnyös testalkaton javíthatunk súlyzós edzéssel. Tehát a legesztétikusabb formánk elérésében és a megelőzésben is segít.

hajnalka-bablena003.jpg

A Cutler Gold edzőterembe csak el kell jutni, és az edzés menni fog, hisz motivál a zene és a környezet. A falon lévő idézetek is erőt adnak, és nagyon bölcsek. Így szólt, ami ma – nem véletlenül – megragadta a figyelmem. Edzeni könnyű, az étkezést betartani nehéz. A „túlevés” ellen mit tehetünk?

Erre jól bevált recept nincs. Nálam az működik, hogy fejben eldöntöm, mit szeretnék. Ha előttem a kísértés, akkor mérlegelem, mi az ami megéri, és mi nem. Figyelembe kell venni, mennyit mozogtunk azért, hogy egészségesek és esztétikusak legyünk, és azután egyszerűbb megítélni, hogy, megéri-e a plusz falatokat bevinni, vagy inkább a következő építkezésbe beleépítjük.

Át kell billenteni az agyunkat a holtponton, hogy ezt ne kényszernek érezzük, vagy állandó diétának fogjuk fel. Ezt úgy kell megélni, hogy ez számunkra a „normális”, ez a életvitelünk.

Csaló étkezéseket is berakhatunk időnként, így nem lesz akkora a szakadék a régi és új táplálkozási szokások között.

Kalóriát kell számolgatni?

Nem kell hozzá állandóan ragaszkodni, de addig szükséges, amíg ki nem alakítjuk a saját étrendünket a célunknak és a körülményeknek megfelelőn. Ha beállt egy bizonyos norma, például, hogy reggelire 30 gramm zabpelyhet eszem 25 gramm fehérjével, vagy két tojásból sütök rántottát zöldséggel és két pufi rizzsel, akkor egy idő után rutinosak leszünk. Tudni fogjuk, mennyi az a köret, hús vagy folyadék mennyiség, amire szükségünk van.

A mennyiségre való odafigyelés mellett még az is nehezítő tényező, hogy sokan azt vallják, el kell hagyni a táplálkozásunkból a glutént és a tejet, akkor is ha nem vagyunk allergiásak vagy érzékenyek rájuk. Ez eléggé megnehezíti a táplálkozást. Mi a véleményed erről?

Véleményem szerint, akinek nincs semmilyen ételintoleranciája, teljesen felesleges kihagynia bármit is az étrendjéből, hisz az annál gazdagabb, minél változatosabb. Ha nincs laktózzal, gluténnal vagy cukorral kapcsolatos problémája, ne hagyjon ki semmit. Éppen azért, nehogy ezek hiánya vezessen valamilyen intoleranciához.

Ha a szervezet nem jut hozzá bizonyos típusú táplálékhoz, a gyomor abbahagyja azoknak az enzimeknek a termelését, amelyek ezek emésztéséhez szükségesek. Csak arra kell figyelni, hogy mindenből a megfelelő arányban együnk.

Amitől még nagyon sokan tartanak és ártalmasnak gondolják, az a fehérje por. Mi előszeretettel használjuk a konyhában, persze mértékkel. Én például a húst nem szeretem, így nagy segítség abban, hogy a napi fehérje adagom meglegyen. Nyugtass meg mindenkit, miért nem kell félni tőle.

Fontos tudni, hogy a fehérje por „természetes”, attól még, hogy mesterségesen állítják elő. Abban segít nekünk, hogy ne kelljen sok ételt bevinnünk, hanem koncentráltabban jussunk fehérjéhez és aminosavakhoz. A fehérje porok segítségével étkezéseket válthatunk ki, praktikusak és változatos formában használhatóak. Nagyon szeretem sütikbe tenni – a receptjeimből ez ki is derül –, mert javítják a tápanyagok összetételét, kiváltanak hozzávalókat és sokféle ízben megtalálhatóak.

Nálad mikor kezdődött a mozgás iránti szerelem, és hogyan lettél edző?

Fitnesz teremben kezdtem el dolgozni pultos-recepciósként iskola mellett, hogy tudjam fizetni a tanulmányaimat. Nagyon családias volt a légkör, szerettem a társaságot és a helyet, használhattam az edzőtermet is. Ahogy elkezdtem mozogni, változott a testem, jobban éreztem magam. Egy idő után sokan odajöttek hozzám, kérdéseket tettek fel a gyakorlatokkal kapcsolatban. Ekkor jött a vágy, hogy edző legyek. Az eredeti szakmám grafikus és dekoratőr, de annyira élveztem a mozgást, valamint hogy segíthetek és motiválhatok másokat, hogy elvégeztem az fitnesz iskolát, és edző lettem. Versenyekre jártam. Ott találkoztam ismerősökkel, akik felhívták a figyelmem egy új teremre, ami különleges és nagyon profi lesz. Ez lett a Cutler Gold, ahol a mai napig edzést tartok.

hajnalka-bablena-photo-2.jpeg

Miért fontos számodra a sport?

Amellett, hogy segít az egészség megőrzésében és esztétikus formát ad, a személyiségfejlődés tekintetében is nagyon fontos: kitartásra, fegyelemre, és következetességre tanít.

 

Rizsányi Rózsa

szerkesztő, szövegíró

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://fitmind.blog.hu/api/trackback/id/tr5811912741

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
-->