A parfümöd mesél rólad

Interjú Lipovszky Csengével, Magyarország egyetlen illatesztétájával

2017. január 21.

Gyerekként még bátran hallgatunk az orrunkra, felvállaljuk őszintén, mi tetszik és mi nem. Nincsenek álarcok...proba.jpg

Van egy nő az országban, aki az illatokat olyan kontextusba tudja helyezni, ami eszünkbe sem jutna, és segítségükkel közelebb visz bennünket őszinte önmagunkhoz. Ő Lipovszky Csenge, Magyarország egyetlen illatesztétája.

Illatesztéta? Mit jelent ez? Mivel foglalkozik? Mit nyújthat nekünk? Sokszor kapja ezeket a kérdéseket. Csengével beszélgettünk a kezdetekről, a kételyekről, a hivatásáról, valamint az illatok élvezetéről.

 

Anya álmai valóra válnak

Csenge életében a szépség szeretete mindig jelen volt. Esztétaként végzett, a festményekben kereste a szépet, doktori munkája során vizuális narrációval foglalkozott.

Budapestre kerülve a Duna Televíziónál kezdett dolgozni. Gyönyörű nyolc év volt, de gyermekei születése után nem szeretett volna visszamenni ebbe a „hektikus világba”.

Elkezdett azon gondolkodni, mi az, ami őt igazán boldoggá teszi. Így született meg, az illatok szeretetéből a Scent Poetry nevű blog, négy évvel ezelőtt. Csenge csak a megélt örömöt szerette volna megosztani. Az idő előrehaladtával tudatosodott benne, hogy a mondanivalója és meglátásai nagyobb nyilvánosságra is számot tarthatnak. „Kitalálta” magának az illatesztéta hivatást, egyre több embernek mutatva meg és adva át az illatokhoz kapcsolódó élményeket.

Egyik oldalról jöttek a pozitív visszajelzések, a másik oldalról pedig a hitetlenkedés.

Azt mondták, ez egy vicc, ilyen nincs. Amúgy is, kit érdekel ez a dolog? Miért fontos ez? Hogy lehet ebből megélni? Hol tanulható? Magyarországon az emberek szeretik megkérdőjelezni azokat a dolgokat, amik nincsenek egy külső, független autoritás által legitimálva, és nem szeretik az önkéntesen kikiáltott forradalmárokat.”- meséli Csenge.

A mai napig találkozik ilyen hozzáállással. Hogyan sikerült mégis tovább haladni, és az álmait nem feladni? - kérdezem tőle.

„Belül annyira éreztem az elhivatottságot, tudtam, hogy nekem ez az utam. FLOW élmény számomra a munkám. Hálás vagyok a hivatásomért, hogy minden tudásom és (meg)érzésem átadhatom. Szeretek interakcióba lépni az emberekkel, minden visszajelzésből tanulok, és előre visznek.

Csenge őszintén beszél a nehéz a pillanatokról. Amikor ő maga is kételkedett abban, hogy van-e helye ezen a területen, hisz idehaza nem tanulható, amivel foglalkozik, külföldön is csak ehhez hasonló szakmák léteznek. Kételkedett abban is, hogy ebből meg tud-e élni, el tudja-e tartani a gyermekeit.

tothportre.jpg

(Fotó: Tóth Balázs)

Az eredmények, a lelkesedése és az idő őt igazolja. Van igény a meglátásaira, nagyon sok területen. Ő szívvel-lélekkel ad, kreatívan új irányok felé nyit. Merészen lép át a komfortzónáján, és visz magával másokat is.

Az egyik legnagyobb elismerés számára hallani a lányai szájából:

Anya nem tudom, észrevetted-e, mostanában kezdenek megvalósulni az álmaid.”

Csenge számára óriási ajándék, hogy a gyermekei láthatják, hogy édesanyjuknak vannak álmai, azok megvalósulnak, és ők még részesei is lehet ennek csodának. Megtanulják, hogy igenis érdemes álmokat szőni, hinni, tervezni, és munkát belefektetni.

 

Mit csinál az illatesztéta?

Csenge így fogalmazza meg: „A parfümőr készíti az illatokat, az illatesztéta pedig beszél róluk, és segíti meglátni bennük a szépet. Beszél az illatoknak és a szagoknak az esztétikai, terápiás, művészeti, neurobiológiai oldaláról. Minden olyan aspektus fontos számomra, ami segít megérteni, mi zajlik bennünk, amikor szagolunk. A szagláshoz, az illatokhoz való viszonyulásunkat – sajnos – fokozatosan elbutítottuk. Az ösztönös, zsigeri érzékelésünket nem vesszük komolyan, pedig kizökkenthet bennünket a komfortzónánkból, és egy önismereti utazásra vihet.”

Csenge állandóan figyeli a környezetében lévő illatokat. Néha akár egész szokatlan helyeken is leállít embereket, hogy rákérdezzen, mit viselnek. Eleinte kicsit bátortalanul tette mindezt, de azt tapasztalja, hogy a pozitív érdeklődésre pozitív reakciót kap. Így kitartóan gyűjti a benyomásokat, melyek bekerülnek a „kartoték rendszerébe”, és általuk folyamatosan alakulnak és bővülnek az (illat)archetípusok. Általánosítani nem lehet, de a parfümök sokat elárulnak az emberekről.

A virág már önmagában is a Nő (és nem a lány) nyilvánvaló szimbóluma. A természet rendje szerint a virágbaborulás után a gyümölcshozás következne. Tapasztalatom szerint akik a legtöbb, hangsúlyosan virágos illattal szemben averzióval viseltetnek, azok a nőiségük megélésében is tartanak ettől a korszaktól - különböző okok miatt.

 

Illatok és a kreativitás

A szaglás tudományával a kétezres évektől kezdtek el komolyabban foglalkozni. Viszont "az illatok világa sokak szerint ingoványos talaj, hisz az érzelmekkel, emlékekkel állnak kapcsolatban, ami a szubjektivitás által uralt terület. Egy biztos, segítik a jobb agyféltekés gondolkodást, az ösztönösséget és az intuíciót.

Egyre több művészt érdekel ez a terület, és készülnek olfaktorikus alkotások is. Csenge megemlíti a magyar származású Kozári Hilda képzőművészt, aki jelenleg Helsinkiben alkot. Két másik város volt meghatározó még az életében: Budapest és Párizs. Levegőinstallációja - Air - ennek a három városnak a szagtérképét mutatta meg 2003-ban, melyet Bertrand Duchaufour parfümdizájnerrel hozott létre. A látogatók beledughatták a fejüket egy méretes buborékba, és a fenti városokból kaptak illatélményt.

Egyre több („szaglomán”) szülő is felfedezi, mekkora jelentősége van az illatoknak a gyermekek fejlődésében.

Azt gondolom, hogy az illatok a gyerekek érzékenyítésére is kiválóak. Egy, Szabó T. Anna, költőnővel folytatott beszélgetésem során vált nyilvánvalóvá, hogy a nyelvi nevelés és a kreatív írás terén is sokat segíthetnek.” - meséli Csenge.

Minél jobban beleássa magát a témába, annál sokoldalúbban tudja megközelíteni az illatokat. Szervezett már konyak- és borvacsorát. Tartott füstölő készítő workshopot. Előadott karácsonyi csapatépítő rendezvényen. Illatosított már meseterápiás foglalkozást. Hisz abban, hogy az illatoknak terápiás hatása is van.

borest.jpg

 

Hallgass az orrodra!

Csenge azt tapasztalja, hogy az emberek többsége inkább „agyvezérelt” a parfümök választása során és a fejben megfogalmazott elvárások alapján dönt.

„Figyelik, mit használ a szomszéd, milyen színű a csomagolás, mit éreztek az utcán azon, akivel éppen azonosulni szeretnének. Kevesen veszik a bátorságot, hogy beleugorjanak abba a szakadékba, amit a saját énjük jelent. Pedig az a legjobb, ha csak az orrunkra hallgatunk. Nem ciki semmi. Merni kell szabadon választani. Már egy fantázianév is befolyásolhat bennünket. A BYREDO (niche) parfümmárka ezzel a tudati folyamattal játszott, amikor olyan illatot dobott piacra legutóbb, aminek nincs neve. A csomagolásban lévő betűkből írhatja ki a vásárló a címkére - ha szükségét érzi -, hogy számára mi lenne a név.”

Az illatok „mesélnek” Csengének. Kétórás tanácsadásai önismereti utazásra viszik a embert. Ő kérdez és közben figyeli vendégei minden reakcióját, akiknek sok miden az arcára van írva, de persze az őszinte beszélgetést semmi nem helyettesítheti.

„Tudattalan tartalmak és emlékek jönnek elő. Bizalommal osztják meg velem őket, amiért hálás vagyok. Az illatok segítik az érzelmi megnyílást. Kirajzolódnak az ösvények, mutatják milyen irányba menjünk el. Én csak egy eszköz vagyok. Az emberek többsége a tanácsadás végére határozottan tudja, melyik az az egy parfüm, ami tetszik neki.”

Elmeséli egy biológus-kutató hölgy történetét, aki úgy érkezett hozzá, hogy egy teljesen hétköznapi, „rohangálós női illatot” szeretett volna magának találni. A kalandtúra és a tanácsadás után zavarba jött attól, hogy mennyire beleszeretett egy illatba, ami viszont merőben mást képviselt, mint amit ő megtestesít a mindennapi életben. Ez a parfüm Az Ezeregyéjszaka meséiből ismert fülledtséget és erotikát sugározta. A parfüm segítségével lépett kapcsolatba az addig figyelmen kívül hagyott női minőséggel. Bár kissé gyanakodva és hitetlenkedve vitte haza az illatmintát, pár óra múlva már örömmel jelezte Csengének, mennyire tetszik a férjének is a parfüm.

A jelen tudatos megélésében is segítenek az illatok.

Egy pszichológusnő, aki gyermekbántalmazással is foglalkozik, és nap mint nap szörnyű történetekkel találkozik, saját illatát keresve fogalmazta meg, hogy neki az illat egy védőburoknak kell. Olyan segédeszköznek is, ami nem hagyja teljes mértékben bevonódni és azonosulni őt, és visszarángatja a saját életébe. Ez is mutatja, az illat nem pusztán hiúsági kérdés és úri mulatság. Vannak, akik már felfedezték az illatok hatalmát. Én azt szeretném, ha ezzel minél több ember tisztában lenne.

Látom Csenge szemében a csillogást és a lelkesedést. Olyan ez, mint egy önismereti kalandtúra, melyben az a megtiszteltetés jut neki, hogy „bábáskodhat.”

Kezdem megérteni, hogy az illat, milyen sokrétű, és egy parfüm milyen messzire vezethet bennünket, ha engedjük.illatkalandtura4_1.jpg

De megengedhetjük magunknak?

Az emberek szeretik azt hinni, hogy a parfüm luxus. Vannak kétszázezer forintos, és még drágább parfümök is. Ilyen szempontból valóban luxus, de lehet tizenhét ezres parfümöt is vásárolni, sőt illóolajat is párezer forintért. Egy egyszerű szappanillat is lehet elvarázsoló, sőt, be lehet menni egy parfümériába, magadra fújni valamit, ismerkedni az illatokkal, élvezni őket, semmibe nem kerül. Ez olyan, mint a festészet, nem kell megvenni egy Picassót, de egy kiállításon csodálhatjuk órákig."

 

Illatkalandra fel!

Csenge illatkalandtúráin bevezeti az érdeklődőket a niche parfümök világába. Meghökkentően új illatokkal lehet találkozni, melyek még esztétikai élményt is nyújtanak. Nem a nagy, mainstream divatházak termékeivel, inkább kis manufaktúrák, családi vállalkozások kreatív alkotásaival ismerteti meg az érdeklődőket.

Ezek a parfümök nincsenek a tömegízléshez butítva. Újdonságként és váratlanul hatnak, így tudják az embert kizökkenteni a komfortzónájából. Nem lehet meghatározni, mire is hasonlítanak. Nincsenek kapaszkodók, el kell merülni az illatokban és elengedni magunkat.

Vásárolni nem kötelező. A kalandtúra és a tanácsadás után mintát kap a vendég a legszimpatikusabb parfümből, hogy legyen ideje kitapasztalni a bőrén is.

Minden ilyen alkalom lehetőség a beszélgetésre, véleménycserére. Csenge ingyenes programokat is szervez, éppen azért, hogy mindenki számára elérhető legyen az illatélmény.

„Az emberek megnyithatóak az illatokkal. Egyik misszióm, hogy beszélgessünk, kerüljünk közelebb egymáshoz. A másik pedig, hogy ne csak a tehetősebb emberek élvezhessék az illatok szépségét.”

 

Lipovszky Csengével találkozhattok illatkalandtúráin és workshopjain.

Részletes információt Scent Poetry nevű blogján, illetve annak Facebook oldalán találtok.

 

Rizsányi Rózsa

szerkesztő, szövegíró, tartalommarketing-blogger

  

Ha megérintett a beszélgetés, ajánlom még a következő interjúkat:

TE is Hétköznapi Hősnő lehetsz!

Nagy Judit - a „néma műsorvezető”, aki megtalálta a hangját

Varga Izabella - a háború elől menekült, és lett a Barátok közt sorozat színésznője

Legyen lélekdopping a ruhád - CABALA az egyetlen motivációs ruhamárka!

 

 

 Ha tetszett, amit olvastál, nagyon örülnénk a megosztásnak és a hozzászólásnak! :-)

 

HOGY NE MARADJ LE A LEGFONTOSABBAKRÓL!

Íratkozz fel hírlevelünkre!

HA MÉG TÖBB MOTIVÁCIÓRA VÁGYSZ!

Kövess bennünket FacebookonInstagramon és Pinteresten

 

 fitmindpicilogo.jpg

 

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://fitmind.blog.hu/api/trackback/id/tr8812142411

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
-->